Как COVID-19 може да засегне жените в дългосрочен план

04 / 01 / 2021

Колкото по-дълго живеем заедно с вируса SARS-CoV-2, толкова повече се разкриват ефектите му върху общото здраве и различни органи. Няколко скорошни проучвания са установили, че болестта има дългосрочен ефект върху жените. Може ли заболеваемостта от COVID-19 да повлияе на менструалния цикъл и какви са неговите опасности по отношение на бременността? Отговорите ще намерите в статията на МедКонсулт.бг.

През последните месеци на 2019 г. чумата на 21 век избухна в китайския град Ухан и оттогава тя се разпространи бързо по целия свят, и се превърна в голямо бедствие, което вреди на общественото здраве. Оттогава милиони хора са диагностицирани с COVID-19 по целия свят.

Въпреки че първоначално много експерти вярваха, че вирусното заболяване причинява респираторни симптоми и усложнения, свързани само с дихателните пътища, животът заедно с вируса ни научи, че може да причини други усложнения, включително сърдечно-съдови и стомашно-чревни проблеми.

Една от причините за проникването на вируса SARS-CoV-2 в определени телесни клетки е неговият рецептор, наречен ангиотензин конвертиращ ензим-2

(ACE2). Следователно органите с висока експресия на ACE2 са по-склонни да бъдат атакувани от този вирус.

Рецепторна експресия се открива също в клетки, взети от яйчниците и от матката. Тези открития повдигат интересен въпрос за ефекта на COVID-19 върху женската репродуктивна система и менструалния цикъл, споделя MedConsult.bg.

Може ли COVID-19 да причини промени в менструалния цикъл

Едно проучване, проведено през последните месеци, e установило, че протеинът АСЕ2 се експресира в маточните клетки по време на менструалния цикъл. Освен това е установено, че количеството му се увеличава по време на процеса, който ендометриумът претърпява като част от подготовката за бременност по време на менструалния цикъл, известен също като децидуализация. Когато молекулите, които блокират експресията на ACE2 протеина, са били вмъкнати в маточните клетки, е наблюдавано увреждане на реакцията на децидуализация.

Ефектите на вируса SARS-CoV-2 върху менструацията са изследвани и в проучване, проведено в Шанхай, и са изследвани 177 жени в детеродна възраст (18-45 години) с диагноза COVID-19 и хоспитализирани между 19 януари и 1 април 2020 г. Бременни или кърмещи жени, страдащи менструални нарушения или тези, които са претърпели операция за отстраняване на матката или яйчници, не са били включени в проучването. От тези 177 жени, 25% показват промени в менструалния обем, а 28% страдат от промени в менструалния цикъл, главно намален обем на отделяната течност (20%) и по-продължителна менструация (19%). Концентрацията на половите хормони и яйчниковият резерв на яйчниците (индекси, показващи женската плодовитост) обаче не се променят значително.

Болестта Covid 19 може ли да повлияе на бременността

Проучване, което изследва бременни женски мишки, установява, че протеинът АСЕ2 се експресира в маточния епител до шестия ден от бременността, времето, когато ембрионът се заражда в маточната лигавица. Тези данни предполагат ролята на ACE2 във физиологията на ендометриума, което предполага, че SARS-CoV-2 може да проникне в клетките на най-вътрешния слой на лигавицата на матката и да причини различни усложнения при жени с COVID-19, включително повишен риск от спонтанен аборт.

Съобщава се също така, че при бременни жени, заразени с COVID-19, е установено, че болестта е свързана с по-висок процент на:

Установено е, че шиповият протеин на SARS-CoV-2 се свързват с ACE 2 рецептора и позволяват на вируса да влезе в клетките и да се репликира, както и че плацентарните клетки експресират ACE 2 рецепторите. Тези наблюдения предполагат, че плацентата е инфилтрирана от SARS-CoV-2 инфекция. В действителност, части от генома и SARS-CoV-2 протеини са били открити в плацентата на майки с COVID-19.

Вродената инфекция с SARS-CoV-2, предавана от майката на плода, е спорен въпрос. Проучванията показват, че няма прехвърляне на болестта от майката на плода. Обширните систематични прегледи обаче разкриват, че някои бебета, родени от майка с COVID-19, са положителни за вирусна РНК. Не е ясно дали тази инфекция се дължи на предаването на SARS-CoV-2 вътреутробно или инфекцията е придобита по време или след раждането. Анализ на следродилна тъкан, направен на 16 бременни жени, които са имали COVID-19, установява, че в сравнение с контролната група, плацентите от тези жени показват значително повече съдови малформации, като увредени кръвоносни съдове и кръвни съсиреци.

В заключение можем да кажем, че към днешна дата няма доказателства в подкрепа на това, че тежкият остър респираторен синдром причинява значително увреждане на плодовитостта при жени с COVID-19. При някои пациенти обаче са наблюдавани анормални промени в менструалния цикъл. Необходими са допълнителни изследвания, за да се изясни дали има предаване на вируса от майката на плода и какъв е ефектът на болестта върху бременността.