Коронавирусният генетичен рисков фактор е наследен от неандерталците

08 / 07 / 2020

Ново проучване установи, че коронавирусният генетичен рисков фактор е наследен от неандерталците. Анализирани са почти 3200 генетични профила на хоспитализирани пациенти, което показва, че тези, представящи съответния вариант на ДНК, са с 70% по-голяма вероятност да развият тежка форма на заболяването.

Пациентите, носещи специфична последователност на ДНК, наследени от неандерталците, праисторическа човешка популация, живяла в Евразия между 200 000 и 35 000 години, са по-склонни да развият тежка форма на COVID-19, откриха двама шведски учени, споделя MedConsult.bg.

Този ефект на кръстосване, възникнал преди 60 000 години, все още оказва влияние днес

„Преди малко повече от седмица бяха публикувани огромно количество данни за генетичния профил на хоспитализирани пациенти от различни части на света“, казва Хюго Зеберг, експерт по неандерталски геном от отдела по невронауки в Каролински институт, Стокхолм, пред The Jerusalem Post.

"Забелязахме, че определен вариант на ДНК, чието присъствие увеличава вероятността от тежки симптоми, е много съвпадащ със сегмент от неандерталския геном."

Проучването показа, че този фрагмент от генома, който включва шест гена в хромозома 3, е направило невероятно пътешествие през историята на човечеството. Този вариант на генома сега е често срещан в Бангладеш, където 63% от хората имат поне едно копие. В Южна Азия почти една трета от хората са наследили този сегмент.

На други места обаче този сегмент е много по-рядък. Само 8 процента от европейците са получили тази последователност; 4% от източноазиатците също я имат, но тя почти напълно отсъства в Африка.

Генетиците са установили кои фрагменти от ДНК влияят върху хода на COVID-19

genetikaaaa

Според проучване на учени от Швеция и Германия, част от ДНК, което увеличава риска от тежка коронавирусна болест, е предадено от неандерталците преди 60 000 години.

Учените сравняват хората в Италия и Испания, които са имали тежка форма на коронавирусна инфекция, с тези, които са имали само леки форми. Те откриват две места в генома, свързани с висок риск. Една от тях е на хромозома 9 и включва АВО, ген, който определя кръвната група. Друг е неандерталският сегмент на хромозома 3.

Хюго Зеберг откри, че версията на хромозома 3, която увеличава риска от тежко заболяване COVID-19, е подобна на версията за хромозомата на неандерталеца, живеещ в Хърватия преди 50 000 години.

Възможно е имунният отговор, работещ срещу древните вируси, да е свършил свръхреагиране на новия коронавирус. Хората, които не понасят COVID-19, обикновено правят това, защото имунната им система пуска неконтролирани атаки.

Остава въпросът дали този сегмент на неандерталеца поддържа силна връзка с новия коронавирус. Но д-р Зеберг споделя, че 60 000-годишното пътуване на този част от ДНК може да помогне да се обясни защо коронавирусът е толкова опасен днес, научи MedConsult.bg.